Saturday 26 May 2012

Sedetik..


Mari kita merenung sejenak, bermulanya dari masa kecil kita sehingga ke hari ini. Tikus percaya setiap dari kita mempunyyai kenangan yang pahit dan manis untuk diingati. Dan setiap pengalaman ini membawa pengertian yang bermakna dalam kehidupan kita. Kali ini Tikus ingin membawa kita untuk melihat kehidupan ini bukan saja menjawab persoalan “Sejauh manakah saya mampu meneruskan tetapi persoalannya bagaimana saya mampu meneruskan?”


Persoalan demi persoalan.. 

 

Kehidupan ini penuh dengan persoalan yang perlu dicari. Bagi Tikus, setiap persoalan yang kita hadapi dalam kehidupan kita ini membuatkan kita lebih matang sebenarnya. Setiap persoalan yang timbul akan disertai perasaan ingin tahu. Ingin tahu merupakan perasaan yang semula jadi yang wujud di dalam diri kita manusia namun sejauh manakah perasaan ingin tahu kita ini membawa kebaikan kepada kita? Kadang-kadang ingin tahu ini boleh menyebabkan kita terlampau obses yang membawa kita bukan menjawab terhadap persoalan tersebut namun lebih kepada kepuasan diri. PERSOALAN>INGIN TAHU>JAWAPAN (namun jangan terlalu obsess yang memungkinkan kita memuasakan perasaan ingin tahu tersebut).


Kehidupan lebih bermakna..

 

Setelah kita berjaya menjawab persoalan dalam kehidupan haruslah diikuti dengan “bagaimana”. Seperti yang Tikus katakan, bukan tentang sejauh mana tapi bagaimana untuk pergi lebih jauh. Orang disekeliling kita menjadi pendorong untuk kita meneruskan kehidupan. Mendengar cerita orang-orang yang terdahulu dari kita memungkinkan kita untuk meneruskan kehidupan ini. Dan tanpa kita sedari melalui cerita-cerita ini kita melalui terkenang orang yang pernah berjalan bersama kita melalui kehidupan ini. Kenangan dan cerita sebegini yang membawa kita untuk menghargai kehidupan ini dengan lebih bermakna.


Setiap nyawa berharga…

 

Tuhan memberikan kita peluang untuk hidup di dunia ini dan setiap apa yang kita lakukan haruslah menurut kehendak-Nya. Jadi hargailah setiap nyawa yang ada. Jangan mudah untuk mengambil jalan yang mudah bila berhadapan dengan masalah dalam kehidupan. Apa yang kita lakukan sekitanya tidak menurut kehendak-Nya, ibarat kita melawan setiap ketentuan-Nya. Siapa disekeliling kita pada hari ini haruslah kita hargai. Mungkin sukar untuk kita memperlihatkannya dalam perbuatan namun dengan doa sudah cukup untuk mengibaratkan betapa kita bersyukur kepada Tuhan atas orang disekeliling kita. NIAT itu penting. Ini yang memungkinkan kita untuk meneruskan kehidupan ini.

Jangan Biarkan Setiap Saat Itu Terlepas Begitu Saja!!

Burung yang terbang saban senja
Berlegar manja di langit sepi
Mendorongku untuk bertanya:
Pernahkah ia merasa sunyi?
~ A. Samad Said

No comments:

Post a Comment