Sunday 2 December 2012

To Freedom Fighter

Jangan salah anggap dengan topik Tikus untuk kali ini;maksud Tikus ia tiada kaitan dengan saranan untuk berperang memperjuangkan kebebasan kerana Negara kita sememangnya telah bebas dari penjajah. Kebebasan dan perjuangan orang terdahulu janganlah kita lupakan. Mereka adalah ‘Freedom Fighter’ terdahulu yang sememangnya menjadi pencetus kepada kemerdekaan Negara kita. Masih ingatkah lagi kita Tunku Abdul Rahman, salah seorang dari antara mereka yang memperjuangkan kemerdekaan Negara kita. Dan masih ingatkah kita, tarikh kemerdekaan dan pembentukan Negara kita Malaysia? Tapi apa yang ingin Tikus kemukakan disini terutamanya pada era moden adalah apakah erti kebebasan dan siapakah ‘Freedom Fighter’ pada era ini?

Demokrasi-Demonstrasi

Demokrasikah Negara kita merupakan persoalan yang sering bermain di minda Tikus. Walaupun Negara kita mengamalkan sistem demokrasi namun pernahkah kita membuka pandangan dan fikiran kita dengan lebih meluas lagi? Sejauh manakah demokrasi Negara kita sehingga menjurus kepada Demonstrasi. Media yang hanya menyampaikan informasi sebelah pihak, demokrasikah Negara kita? Undang-undang digubal supaya golongan tertentu boleh mengekang atau mengawal pergerakan kita, demokrasikah Negara kita? Perlanggaran Hak Asasi Manusia oleh figura politik, demokrasikah Negara kita? Bila rakyat ‘Duduk dan Bantah’, ‘Berjalan dari Kuantan ke Dataran’ kerana hanya ingin menyatakan pandangan dan suara hati sebahagian rakyat  yang terasa dikhianati, mereka dikatakan seabagi pengkhianat Negara yang tidak mengenal erti bersyukur. Demokrasikah? Demonstrasi seharusnya menjadi pengukur kepada sesebuah kerajaan bahawa Demokrasi itu gagal sepenuhnya. Demonstrasi bukan bertujuan menimbulkan kekacauan namun ingin menyampaikan suatu mesej yang selama ini diabaikan kerajaan; ‘CUKUP SUDAH, DIMANA DEMOKRASI’.
 
Bukan Sekadar Jalanan
Mereka yang sanggup Duduk dan Bantah serta berjalan kaki dari Kuantan ke Dataran Merdeka meredah hujan dan panas adalah ‘Freedom Fighter’ pada era moden ini. Sebahagian daripada kita yanga merasakan Demokrasi dinegara kita semakin tercalar dan disalah guna adalah ‘Freedom Fighter’ pada era ini. Pelayar laman sosial yang sentiasa mengutarakan pandangan dan kritikan tentang sistem pemerintahan kita adalah ‘Freedom Fighter’ pada era ini. Namun Tikus berharap kita bukan sekadar menayangkan kehebatan dan kelantangan kita di jalanan tapi terjemahkan juga semasa Membuang Undi. Keputusan ditangan kita dan jangan biarkan perjuangan di jalanan itu sekadar dijalanan. Kita adalah ‘Freedom Fighter’ pada era ini dan mungkin agak keterlaluan gelaran itu namun kita jugalah ‘Pejuang Demokrasi’.
Us Against The World

Tikus teringatkan akan lirik lagu yang berbunyi ‘we would keep all our promises, be us against the world’. YA! Sesuai dengan lirik lagu ini yang Tikus menyatakan bahawa jangan takut untuk menbuat keputusan yang wajar kerana sebahagian rakyat Malaysia ada bersama kita. Seperti lirik lagu tersebut ‘be us against the world’, seperri itu jugalah kita supaya melawan arus dan terus berjuang untuk mencapai demokarsi dan Negara yang kita inginkan. Demokrasi itu bukan sesuatu yang kekal indah namun haruslah diperhalusi selalu. Demokrasi bukan sekadar PERKATAAN NAMUN PERBUATAN!

No comments:

Post a Comment